Welcome

^^Selamat datang ke blog Sheng The Mouth Organ...Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.^^

Tuesday, September 07, 2010

Pengenalan

Sheng merupakan salah satu alat muzik tradisional Cina yang paling kuno di Negara China. Menurut The Encyclopedia of Music Instruments of the Orchestra and the Great Composers (2004), sheng wujud semasa di bawah pemerintahan dinasti Zhou (1122 - 221 sebelum masehi). Sejarah telah membuktikan kewujudan sheng lebih daripada 3000 tahun dahulu.

Alat muzik ini bukan sahaja popular di negara China, malah juga dapat dijumpai di seluruh Asia. Sheng yang terdapat di Korea (saeng), Jepun (sho) ataupun di Asia Tenggara, semua adalah berasal dari negara China.

Sheng merupakan sejenis alat muzik free reed mouth organ. Sheng mempunyai keunikan dalam menghasilkan bunyi. Menurut Anthony Baines(1992) sheng yang terdapat pada abad ke 18 membangkitkan minat orang Eropah terhadap alat muzik free reed ini semasa dibawa masuk ke Eropah oleh Pere Amiot (1777) dari negara China. Pengaruh sheng yang kuat itu telah menyebabakan  terciptanya instrumen free reed mouth organ barat seperti akordion, harmonika dan dan juga reed organ.

No comments:

Post a Comment