Welcome

^^Selamat datang ke blog Sheng The Mouth Organ...Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.^^

Friday, September 17, 2010

Peranan Sheng Di Malaysia

Di Malaysia, sheng kurang mendapat perhatian di kalangan kaum Cina. Tidak seperti erhu dan guzheng, kedua-dua alat muzik tersebut boleh dipelajari melalui guru muzik swasta. Bagi sheng, boleh dikatakan majoriti diajar dalam orkestra Cina. Di Malaysia, Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan banyak menubuhkan orkestra Cina. Pelajar-pelajar mempelajari pelbagai alat muzik tradisional menerusi jurulatih khas. Kebanyakan lagu yang dimainkan berasal dari negara China dan sebilangan kecil adalah hasil gubahan tempatan.


Menurut Minni K. Ang, "There is no lack of virtuoso performers in the Chinese classical tradition in Malaysia. Advanced training is however not presently available with most Malaysian virtuoso musicians obtaining their advanced training either in China or Singapore."(An Introduction to Malaysian Music,2002). Ini menunjukkan di Malaysia tidak terdapat pusat latihan lanjutan dalam permainan alat muzik tradisional Cina. Begitu juga dengan alat muzik sheng.


Video Klik di bawah memberi gambaran terhadap pembelajaran sheng dalam orkestra Cina di sekolah sebagai salah satu aktiviti ko-kurikulum.